Večernje novosti

Iz Wikipedije, slobodne enciklopedije
Večernje novosti
Вечерње новости лого.png
Tip dnevne novine
Format berliner
Izdavač Novosti AD
Glavni urednik v.d.Ratko Dmitrović
Osnivanje 16.10. 1953.
Jezik srpski (ćirilica)
Sedište Trg Nikole Pašića 7,
11000 Beograd,
Srbija
Država  Srbija

Večernje novosti“ su dnevne novine koje izlaze u Srbiji. Imale su izrazito negativnu ulogu tokom Miloševićevog perioda i jugoslovenskih ratova. Od 5. oktobra 2000. glavni i odgovorni urednik „Večernjih novosti“ i direktor kompanije „Novosti“ je Manojlo Manjo Vukotić.

Danas su „Večernje novosti“ nezavisan medij sa većinskim privatnim vlasništvom (AD sa 30% državnog vlasništva, dok 70% akcija drže mali akcionari). Kompanija „Novosti“ izdaje 12 dnevnih i nedeljnih listova, a u njenom sastavu je i radio „Novosti“.

Istorijat[uredi - уреди | uredi izvor]

Osnovane su 16. oktobra 1953. godine u jeku Tršćanske krize kao večernje novine, a ubrzo su prerasle u dnevnopolitički list. Sa parolom „Brzo, kratko, jasno“ i pod patronatom prvog glavnog urednika Slobodana Glumca ubrzo su postale jedan od najuticajnijih listova u SFRJ.

1980-ih godina su Večernje novosti dobile i na međunarodnoj važnosti, kada su prve objavile dosije Jugoslovenske državne komisije u kom je dokazano da je Kurt Valdhajm, čovek koji je punu deceniju proveo na čelu UN, a potom i na mestu predsednika Austrije, povezan sa ratnim zločinima. Na osnovu jugoslovenskog dosijea F-25572 od 17. novembra 1947. godine Valdhajm je uvršćen na listu ratnih zločinaca UN.[traži se izvor od 07. 2010.]

Jugoslovenski ratovi[uredi - уреди | uredi izvor]

Godine 1986. Večernje novosti prve objavljuju jedan od najuticajnijih dokumenata svog vremena - kontroverzni Memorandum SANU, koji se često navodi kao politička platforma novoprobuđenog srpskog nacionalizma. Godine 1987. posle Osme sednice dolazi pod čvrstu kontrolu Slobodana Miloševića, koji je njegovu tiražu i ugled koristio kako bi propagirao svoju politiku širom tadašnje SFRJ. U godinama koje su usledile, Večernje novosti su stekle reputaciju notornog režimskog lista.

Wikiquote „Insistiranje na administrativnoj granici, što je ključni problem versko etničkog rata u Hrvatskoj, znači samo krvavi hrvatsko-srpski rat.[1]
(Večernje novosti o ratu u Hrvatskoj 1991.)

Kako bi degradirali drugu stranu, a svoju prikazali kao mučeničku, Večernje novosti su neretko izmišljali i žrtve, a za napade optuživali „drugu stranu“.[1] Jedna od propagandnih izmišljotina koja je ostavila najdublji trag bila je ona o "40 zaklanih beba iz Vukovara".[2] Ova laž je puštena u javnost tokom bitke za Vukovar, dan uoči masakra na Ovčari, kako bi izazvala gnev i podstakla Srbe na ubijanje Hrvata.[3] Novosti su 19. novembra 1991. javljale da je „Vukovar oslobođen“, objašnjavajući da je „posle tri meseca juče pao hrvatski Staljingrad“. Za razaranje grada i smrt civila su optuživali isključivo HDZ, a za sramotne pljačke grada hrvatske vojnike koji su bežeći pokupili čak i prozore sa kuća sa sobom.[1]

Glavni i odgovorni urednik Novosti u ovom periodu bio je Radislav Rade Brajović.[4]

Nakon Miloševićevog pada 2000. godine Novosti menjaju urednika.

Izvori[uredi - уреди | uredi izvor]

Vanjske veze[uredi - уреди | uredi izvor]