Middle East Media Research Institute

Iz Wikipedije, slobodne enciklopedije
Idi na navigaciju Idi na pretragu
Istraživački institut za bliskoistočne medije
Middle East Media Research Institute (MEMRI)

Logo organizacije
Osnivanje 1998.
Svrha "premošćivanje jezičnog jaza između Bliskog Istoka i Zapada"
Sjedište Sjedinjene Američke Države Washington, SAD
Osnivač i predsjednik Jigal Karmon
Website

Istraživački institut za bliskoistočne medije (engl. Middle East Media Research Institute, akr. MEMRI) je proizraelska propagandna organizacija sa sjedištem u Sjedinjenim Državama.[1] Utemeljena je u Washingtonu 1998. godine,[2][3] od strane američko-izraelske neokonzervativne aktivistkinje Meyrav Wurmser[3] i pukovnika Jigala Karmona, bivšeg izraelskog vojnog obavještajca[2][3][4] odnosno savjetnika premijera Jicaka Šamira i Jicaka Rabina.[3] MEMRI se reklamira kao nevladina i neprofitna organizacija, ili nezavisni institut (s takvim statusom je oslobođen poreza u SAD-u),[3] međutim, analitičari ističu da definitivno ima političku agendu[3] i da je dijelom Hasbare, službene izraelske agencije za odnose s javnošću i propagandu.[1][3] Kao razlog uspostave MEMRI-ja stručnjaci ističu pojavu arapskih satelitskih TV-kanala, osobito svjetski utjecajne Al Jazeere, zbog kojih je Izrael izgubio raniji monopol na vijesti.[4]

Tokom svog 21-godišnjeg postojanja, MEMRI se specijalizirao za distribuciju selektivnih i dekontekstualiziranih izjava iz arapskih i drugih bliskoistočnih medija,[2][3][4] s ciljem etiketiranja kritičara izraelske politike "vjerskim fanaticima" ili "antisemitima".[1][4] MEMRI-jevi manipulativni prijevodi raspačavani su američkim kongresmenima i drugim političarima, univerzitetima i medijima.[3] Kao druge MEMRI-jeve aktivnosti navode se beskompromisno podilaženje izraelskoj politici,[4] prikazivanje islama u vrlo negativnom svjetlu,[4] suprostavljanje izraelsko-palestinskoj mirovnoj inicijativi,[3] te sistematski pritisak na razne medije i javne ličnosti da osude palestinski "terorizam" i podrže izraelske "mirovne napore".[1] Navedene djelatnosti pokazale su se kao velik generator neprijateljstva prema arapskim novinarima.[2]

MEMRI-jeve manipulativne aktivnosti bile su predmetom niza skandala i osuda.[2][3][4] Neposredno nakon napada u Londonu 2005. godine, MEMRI je objavio snimku s Al Jazeere i na arapske izjave Hanija al-Sibaija montirao prijevod o dar al-harbu, sugeriravši time da priča o "ratu islamskog i neislamskog svijeta".[2] U stvarnosti, dotični uopće nije spomenuo taj termin, a izrezane su i njegove izjave u kojima osuđuje napad i govori da islam zabranjuje ubijanje civila.[2] Krajem iste godine MEMRI je na sličan način manipulirao s izjavama Jusufa al-Karadavija,[2] na što se oglasio tadašnji londonski gradonačelnik Ken Livingstone i oštro osudio MEMRI zbog iznošenja dezinformacija.[2][4] Veliku uspješnost MEMRI i izraelska dezinformacijska kampanja ostvarili su između 2005. i 2007. kada su mediji širom svijeta prenosili njihove iskrivljene izjave o "eliminaciji Izraela" i "novom Holokaustu", pripisane iranskom predsjedniku Mahmudu Ahmadinežadu.[3] Na slične probleme upozoravali su Ibrahim Hooper iz Vijeća za američko-islamske odnose (CAIR), kao i akademici iz Muslimanske svjetske lige, Arapske lige i drugih organizacija.[3] Juan Cole, američki profesor bliskoistočnih studija, također kritizira MEMRI zbog vađenja iz konteksta i navodi da je na njihovim stranicama više puta pronalazio naizgled agresivne arapske izjave, međutim, kada bi provjeravao izvornike našao bi na tekstove sasvim oprečna sadržaja, često umjerenog tona i sa zagovaranjem tolerancije.[3]

Početkom 2002. godine Meyrav Wurmser napustila je mjesto izvršne direktorice MEMRI-ja i prešla na bliskoistočni odjel neokonzervativnog Instituta Hudson.[3] Utjecajnim članom MEMRI-ja spominje se i njen muž David koji je za vrijeme predsjedništva Georgea W. Busha bio pomoćnik Johna Boltona i Dicka Cheneyja.[3] Kao grupe za pritisak slične MEMRI-ju navode se još HonestReporting, Palestinian Media Watch (PMW), Give Israel Your United Support (GIYUS) i Britain Israel Communications and Research Centre (BICOM).[1]

Povezano[uredi - уреди | uredi izvor]

Izvori[uredi - уреди | uredi izvor]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 ((en)) Soules, Marshall (2015). Media, Persuasion and Propaganda. Media Topics. Edinburgh: Edinburgh University Press. ISBN 9780748644162. OCLC 898316003. 
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 2,8 ((en)) Sakr, Naomi (2007). Arab Television Today. London; New York: I.B. Tauris. str. 79-80. ISBN 9781845115647. OCLC 474136057. 
  3. 3,00 3,01 3,02 3,03 3,04 3,05 3,06 3,07 3,08 3,09 3,10 3,11 3,12 3,13 3,14 3,15 ((en)) Bonney, Richard (2008). False Prophets: The 'clash of Civilizations' and the Global War on Terror. Past in the Present. Oxford: Peter Lang. str. 104. ISBN 9781906165024. OCLC 212432027. 
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 4,6 4,7 ((en)) Baker, Mona (2006). Translation and Conflict: A Narrative Account. London; New York: Routledge. str. 73-75, 108-109, 114. i 177-178. ISBN 9780415383950. OCLC 61309350. 

Vanjske veze[uredi - уреди | uredi izvor]